Női rovat Színes vegyes

Mit szeretnének a női vállalkozók?

Egy nemzetközi kutatás tapasztalatai szerint Magyarországon viszonylag magas a női vállalkozók aránya – minden 3. vállalkozást nő vezet – ám igencsak a lista végén kullogunk, amikor arról van szó, hogy segítik-e a nőket vállalkozói programok, vagy megkapják-e a kívánt hitelt. Szerencsére pozitív példáért sem kell messzire menni!

A Mastercard Női Vállalkozói Index 2017-es kutatásban 54 országban vizsgálták a női vállalkozók helyzetét és lehetőségeit. Komplex mutatókat dolgoztak ki a siker mögött álló faktorok felmérésére, és ez alapján rangsorolták az országokat. Talán nem nagy meglepetés a női vállalkozói „siker” mögött álló három legfontosabb tényező:

  • Női előléptetési esélyek: női vezetők aránya, munkaerőpiaci részvétele
  • Tudásbeli és pénzügyi eszközökhöz való hozzáférés: iskolai végzettség, pénzügyi kirekesztődés szintje, KKV-fejlesztő háttér
  • Vállalkozásfejlesztési háttér: „doing business” mutató (üzletviteli, cégalapítási és ügyviteli lehetőségek elérhetősége), támogató szolgáltatások

Tehát főként az intézményes környezet, a jogi és gazdaságfejlesztési háttér határozza meg, hogy mennyire könnyű sikeres női vállalkozónak lenni. Ennek megfelelően a fejlett országok vezetik a rangsort, Magyarország az erős középmezőnyben van (54 országból 35. hely). Valamiben azonban lekörözzük a mezőny nagy részét: a női vállalkozások aránya 28 százalék, vagyis szinte minden harmadik vállalkozás tulajdonosa vagy vezetője nő, és ezzel a 15. helyen szerepelünk a rangsorban.

Mindez azt mutatja, hogy Magyarországon sok nő vág bele a vállalkozásalapításba, de kevesen rendelkeznek a sikert biztosító háttérrel.

Hová fordulhatnak akkor a vállalkozásalapítást tervezők?

Szerencsére azonban egyre több kezdeményezést látunk a női, gazdaságilag aktív réteg vállalkozóvá válásának támogatására. A Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (RVA) egyik célcsoportja a női vállalkozói réteg, missziójuk egyik eleme az ő vállalkozóvá válásukat elősegíteni, és támogatni a kezdeti lépések megtételét. Az RVA évente lefolytatott társadalmi elérés felméréseiből kiderül, hogy sikeresen tudják megszólítani ezt a célcsoportot, hiszen a női vállalkozók aránya folyamatosan nő (évi 3-4%-kal). Célzott marketingtevékenységgel, ingyenes üzleti terv elemzéssel, vállalkozásfejlesztési tanácsadással és kedvező hitelekkel segítik a női ügyfeleket.

Újdonságként pedig indul az RVA Női Klubja: itt női vállalkozók osztják meg nehézségeiket, sikereiket, és azokat az apró titkokat, melyek feltétlenül szükségesek a mindennapok menedzseléséhez. Nagy cégek elismert vezetői és egyéni vállalkozók, „öreg rókák” és kezdők – mind leülnek egy kávéra, és közben megbeszélik a vállalkozói élet kihívásait, női szemmel. Önnek pedig nem kell mást tenni, mint hátradőlve követni az élő internetes adást. További részletek hamarosan, következő számunkban, illetve a … honlapon!

Ez is érdekelhet