Egy vezetőnek sem szabad alulbecsülni a változás képességét, melynek segítségével a szervezet hatékonyan fel tud készülni a 21. század kihívásaira – vallják szervezetfejlesztési szakértők. A megújulásra való nyitottság mellett van még 5 kulcstényező, amiről nem árt megfeledkezni!
Az emberi tényező legfontosabb egy vállalat életében, és közülük is a vezető a szervezet kulcsa – vallja Fejes Gábor, az Óbudai Egyetem oktatója. Fontos, hogy egy szervezet olyan vezetővel rendelkezzen, aki elismeri a fejlesztés szükségességét, aki változást akar, mert a változás mindig jó és a 21. században elkerülhetetlen. Ez egy olyan üzenet, amit minden cégvezetőnek fel kell ismernie.
A változásra való felkészülés a szervezet fejlesztésével kezdődhet. Nem felülről rákényszerített döntéseket kell keresztülvinni egy szervezeten, hanem élővé kell tenni egy emberek által alkotott szervezetet úgy, hogy kíváncsiak vagyunk az emberek véleményére pozíciótól függetlenül , meghallgatjuk őket, bevonjuk a döntéshozatalba, stratégiát alkotunk – hangsúlyozta a szakértő.
Ebben nagy segítségére lehet a vezetőknek egy külső tanácsadó, aki rávilágíthat a régi – sokszor már nem produktív, vagy negatív – beidegződésekre, és kibillentheti a menedzsmentet a megszokott álláspontból. Az új irány közös meghatározása lehet az első lépés a szervezet fejlesztésében.
Nem gondolom, hogy a szervezetfejlesztés csoda. A tanácsadó a megmondóember „a császár meztelen” egy idő után azok a beidegződések működnek, amik nagyon sokszor negatívak. ilyenkor szükséges lehet h valaki kibillentse azt a menedzsmentet abból az álláspontból ahol eddig volt, és legalább közösen elkezdjenek egy új irányt meghatározni.
A szakember a vállalati siker titkának az alábbi 5 tényező szinergikus együttműködését tekinti:
- bizalom: az a vezető, aki nem bízik a kollégáiban, tévúton jár
- kommunikáció: mindent meg kell beszélni, embereket tájékoztatni kell, ki kell kérni a véleményüket, oda-vissza
- példamutatás: hiteles vezetői személyiség
- csapat: saját heterogenitása mellett homogén kell hogy legyen – nincsenek kivételek, egyéni elvárások persze lehetnek különbözők, de mindenkivel szemben kell, hogy legyen elvárás
- visszajelzés: akár pozitív, akár negatív (a vállalati kultúrában szokjunk rá a pozitív visszajelzésre: elismerés, megdicsérés)